займ на карту срочно
کد خبر: 47754 | سرویس: جامعه
تاریخ انتشار: 19 ژانویه 2024 | ساعت » 0:38

پروفسور ابراهیم زاده از مطالبات مردمی توسعه و پیشرفت استان اینگونه می گوید:

جناب آقای دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم
جناب دکتر کرمی استاندار محترم سیستان و بلوچستان
نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی

احتراما، با توجه به محرومیت و فقر مضاعف مردم در استان سیستان و بلوچستان و علیرغم خدمات شایسته ای که پس از انقلاب اسلامی از سوی دولتمردان در این استان صورت گرفته، لیکن عمق گسل توسعه نیافتگی این استان نسبت به متوسط توسعه ملی کماکان عمیق و عمیق تر گردیده است! بطوریکه تقریبا در اکثر شاخص های توسعه استان آخر کشور می باشد. اینک بمنظور برون رفت از این بحران برخی نکته نظرات و اولویت های طرح های توسعه ای در سیستان و بلوچستان که در عین حال می تواند بعنوان پیشران های توسعه ملی و منطقه ای تحولی سازنده و پویا را در پی داشته باشد، در ادامه خدمتتان تقدیم میگردد. البته به نظر میرسد که چنانچه دولتمردان اهتمام ویژه¬ای در به نتیجه رسیدن مصوبات قبلی از جمله؛ طرح توسعه محور شرق (۱۳۶۷) و همچنین طرح آمایش سرزمین استانی (۱۳۹۹) و بخصوص مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان (۱۳۸۲) و مصوبات سفرهای قبلی هیات دولت(اعم از دولت احمدی نژاد و روحانی و دور اول سفر دولت دکتر رئیسی) داشته باشند و همان مصوبات را در یک بازه زمانی دو سه ساله عملیاتی نمایند، کمک بزرگی به توسعه استان خواهد بود. با این وجود اگر بخواهیم در آستانه سفر اخیر رئیس جمهور به استان به چند طرح و پروژه اساسی و زیرساختی بعنوان پیشران های توسعه منطقه که البته بعضا میتواند مبنایی برای توسعه ملی نیز باشد، اولویت بدهیم، این پیشران های توسعه ای به شرح ذیل پیشنهاد میگردد:
۱- تزریق به موقع اعتبارات مورد نیاز و تسریع در بهره برداری از راه آهن چابهار- زاهدان، بطوریکه تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرارگیرد.
۲- با توجه به اینکه طبق مصوبات دولت(در دولت احمدی نژاد)، مسیر بین المللی ترانزیت ایران- افغانستان، مسیر چابهار- میلک تعیین شده است، جهت بهره برداری بهینه از کل این مسیر، ادامه مسیر راه آهن چابهار به زاهدان که قبلا به پیمان سپرده شده و هم اینکه در دست اجراست، از زاهدان به زابل نیز تا پایان امسال فاز مطالعاتی آن تکمیل و فاز اجرایی آن از اول سال ۱۴۰۳ به پیمان سپرده شود و با انتخاب پیمانکار، با دستور ویژه رییس جمهور اعتبار اجرایی آن هم بطور قطعی از طریق تهاتر با نفت، جهت بخش خصوصی تامین گردد و قرارداد آن طوری تنظیم گردد که تا پایان سال ۱۴۰۳ یا حداکثر تا نیمه اول ۱۴۰۴ همزمان با بهره برداری کامل از راه آهن چابهار تا زاهدان، این قطعه زاهدان تا زابل نیز به بهره برداری برسد.
۳- ضرورت ادامه راه آهن چابهار از زابل به مشهد و آسیای مرکزی و در واقع تکمیل کریدور شمال- جنوب (از فنلاند، روسیه، ایران، تا هند و جنوب شرق آسیا)، با توجه به اینکه خوشبختانه فاز اجرایی آن در محدوده خراسان جنوبی قبلا آغاز شده، اینک ضروریست که ادامه آن از زابل به نهبندان هم با دستور ویژه رییس جمهور فاز مطالعاتی آن تا پایان امسال تکمیل و فاز اجرایی آن از اول ۱۴۰۳ آغاز گردد و تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ نهایی و به بهره بردا ی برسد.
۴- در کنار راه آهن، بنابر همون‌ مصوبه قبلی دولت و رونق هر چه بهتر مسیر ترانزیت ایران از طریق چابهار- میلک به افغانستان، ضرورت فوری است که بزرگراه این مسیر نیز همزمان به بهره برداری نهایی برسد. بدین منظور ضروریست تصویب و تامین قطعی اعتبارات اجرایی این بزرگراه و بهره برداری نهایی از آن نیز تا پایان ۱۴۰۳ بصورت ویژه دستور آن توسط رییس جمهور صادر گردد.
۵- تاسیسات ایستگاه بار و‌ ایستگاه مسافری راه آهن در چابهار در کنار اسکله شهید بهشتی و در زاهدان که قبلا در محدوده کلاته رزاق زاده، جانمایی شده، و سایر ایستگاه های بین راهی در کل مسیر، تامین اعتبار و عملیاتی شدن آنها تا پایان سال ۱۴۰۳ با دستور ویژه رییس جمهور مصوب و به بهره برداری قطعی برسد.
۶- ساخت پل دوم میلک(بر روی رودخانه هیرمند)، که قبلا تصویب شده با دستور ویژه رییس جمهور تامین اعتبار گردد بطوریکه تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ عملیاتی و اجرایی گردد.
۷- احداث خط لوله نفت از کرمان به زاهدان، با دستور ویژه رییس جمهور عملیات اجرایی آن تصویب و ترتیبی اتخاذ گردد که تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری نهایی برسد و ادامه این خط لوله از زاهدان به زابل نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل و در عین حال با دستور ویژه رئیس جمهور تصویب گردد که اعتبار لازم از طریق تهاتر با نفت، در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود تا احداث ۲ پتر‌وپالایشگاه در سیستان (رامشار و‌ میلک)، جهت صادرات فراورده های حاصل از آن به افغانستان و ۲ پتروپالایشگاه هم در زاهدان و میرجاوه جهت صادرات فراورده های آن به پاکستان، طراحی و اجرا‌ گردد، و تا نیمه سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

۸- اعتبار ویژه تکمیل ادامه بزرگراه زاهدان به کرمان در محدوده نصرت آباد به شوره گز (حدود ۱۰۰ کیلومتر) و زاهدان به خراسان جنوبی، محدوده سه راهی دشتک تا نهبندان (حدود ۲۰۰ کیلومتر)، با دستور ویژه رییس جمهور تصویب و تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرا و بهره برداری از آن نهایی گردد.
۹- با دستور رییس جمهور مصوب گردد که بطور ویژه مسیر راه آهن و بزرگراه ساحلی که هم در طرح آمایش سرزمین ملی و هم در طرح آمایش سرزمین استانی سیستان و بلوچستان تصویب گردیده، از گواتر و ریمدان به بندرعباس، مطالعات آن تا نیمه اول ۱۴۰۳ نهایی و فاز اجرایی آن از نیمه دوم همون سال آغاز و تا پایان ۱۴۰۴ نهایی و از طریق تهاتر با نفت، توسط بخش خصوصی به بهره بردا ی برسد.
۱۰- با توجه به مصوبه قبلی دولت مبنی بر رساندن حجم ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار تا افق طرح به ۸۵ میلیون تن، با دستور ویژه رییس جمهور مصوب گردد که ضمن تسریع این روند تا پایان سال ۱۴۰۴ به حجم ۴۰ میلیون تن ظرفیت رسیده و در عین حال با تامین اعتبار لازم از محل تهاتر نفت با بخش خصوصی، کلیه تاسیسات بندری مکمل اعم از انواع جرثقیل¬های تخلیه و بارگیری، ایکس ری، همچنین انواع انبارها و سردخانه ها و غیره نیز تا پایان سال ۱۴۰۴ در بندر چابهار ساخته و به بهره برداری برسد.
۱۱- با دستور ویژه رییس جمهور مصوب گردد که عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار با تامین اعتبار از محل تهاتر نفت با شرکت های چینی، از اول سال ۱۴۰۳ شروع و تا پایان ۱۴۰۴ به بهره بردا ی برسد.
۱۲- با دستور ویژه رییس جمهور مصوب گردد که اعتبارات مورد نیاز پروژه انتقال آب شیرین از چابهار تا زابل صدرصد تامین و تخصیص یابد و تا نیمه سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.
۱۰- با دستور ویژه رییس جمهور مصوب گردد که مدیر عامل و هیات مدیره منطقه آزاد سیستان تا پایان ۱۴۰۳ تعیین و طرح جامع آن تصویب گردد. در عین حال منطقه آزاد مشترک ایران- افغانستان در محدوده میلک و شهرنو افغانستان، با هماهنگی کشور افغانستان تشکیل و تاسیس گردد و عملیات اجرایی آن به نحوی سازماندهی شود که تا پایان ۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.
۱۱- با توجه به افزایش سقف مبادلات ارزی مرزنشینان سیستان و بلوچستان به هر هفته ۴۰۰ دلار و ماهیانه ۱۶۰۰ دلار، اینک بمنظور ایجاد رونق اقتصادی و ماندگاری جمعیت مرزدار در دارالولایه سیستان (و به قول مقام معظم رهبری این تنگه احد نظام)، و مرزداران بلوچستان(یا به قول مقام معظم رهبری این گنج پنهان)، با دستور ویژه رئیس جمهور مصوب گردد که مرزنشینان سیستان و بلوچستان کالاهای وارداتی را در سایر نواحی ایران نیز بتوانند به فروش برسانند.
۱۲- مجوز ورود ماشین آلات عمرانی جهت تکمیل پروژه های زیربنایی استان از منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد سیستان، با دستور ویژه رئیس جمهور صادر گردد. در عین حال مصوب گردد که تردد اتومبیل های سواری با پلاک منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد سیستان در کل استان بلامانع باشد.
۱۳- با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالیهای پی در پی طی بیش از بیست ساله اخیر در استان سیستان و بلوچستان عملا کشاورزی را بسیار محدود نموده و صنایع نیز متاسفانه در این منطقه از رونق چندانی برخوردار نیست، لیکن با توجه به اندیس ها و ذخایر معدنی اثبات شده بسیار غنی و گسترده در سطح استان که آنرا به رنگین کمان معادن ایران معروف ساخته و بعضا به لحاظ حجم وکیفیت منحصر به بفرد در کشور میباشند همچون؛ آنتیموان،کرومیت، تیتانیوم، تالک، منیزیت، مس، منگنز، آهن، طلا، گل‌سفید، فلدسپات، خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس، سنگ‌های گرانیت و غیره. اینک ضروریست که بمنظور ایجاد تحرک در توسعه اقتصادی و بعنوان یک کار ترویجی و توسعه ای، رئیس جمهور محترم به شرکت های دولتی مثل ایمیدرو و ایدرو و غیره که بنا به گفته مدیرعامل آن تاکنون بیش از ۲۳ میلیارد دلار توسط ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در کشور سرمایه‌گذاری شده و در برنامه سال‌های آتی ایمیدرو هم بیش از ۱۲ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد، دستور فرمایند تا از این دوازده میلیارد دلار لااقل ۵۰ درصد آنرا یعنی حداقل ۶ میلیارد دلار را طی سال های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴در بخش معادن و صنایع معدنی و انواع فراوریهای وابسته به آن در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری نموده تا تحرکی پویا در اقتصاد و توسعه استان و اشتغال و امنیت پایدار منطقه شکل گیرد.

۱۴- بمنظور تعدیل اثرات خشکسالی و بهره برداری بهینه از منابع بارشی اندک استان سیستان و بلوچستان، ضرورت انجام عملیات آبخیزداری وآبخوان¬داری در این استان حتمی است. زیرا علیرغم محدودیت بارشی با متوسط ۱۰۰ میلیمتر سالیانه استان، لیکن با توجه به وسعت ۱۸۷۵۰۰ کیلومترمربعی آن، قریب ۲۰ میلیارد مترمکعب بارندگی سالیانه در استان وجود دارد که متاسفانه بخاطر عدم انجام طرح¬های آبخیزداری و آبخوان-داری و تحت تاثیر باران¬های رگباری ناشی از مونسون¬های اقیانوس هند بخش اعظم آن( بیش از ۹۵ درصد)، تبخیر گردیده و یا به بیابان¬ها و دریا می¬ریزد یا وارد کشور همسایه(پاکستان) میشود و بعضا هم بر اثر سیلاب و شسته شدن خاک باعث پر شدن آبراهه¬ها و مخزن سدها ناشی از گل و لای این سیلاب ها میگردد. در صورتیکه کل نیاز آبی سالیانه استان اعم از مصارف کشاورزی، صنعت و شرب کمتر از ۵ میلیارد مترمکعب میباشد. اینک ضروریست که در سفر رئیس جمهور محترم بمنظور تامین آب پایدار استان و تثبیت سفره¬های آب زیرزمینی، مصوب گردد و ایشان دستور موکد بفرمایند تا با تخصیص اعتبار مکفی و با تامین به موقع آن از اول ۱۴۰۳ مطالعات جامع آبخیزداری و آبخوان داری استان شروع و عملیات اجرایی آن نیز از نیمه دوم همین سال آغاز و تا پایان ۱۴۰۵ تکمیل و نهایی گردد.

با احترام و سپاس
دکتر عیسی ابراهیم زاده
استادتمام دانشگاه سیستان و بلوچستان و
رئیس اندیشکده حکمرانی وقانونگذاری استانی س و ب. و رئیس دیده بان شفافیت وعدالت استان س و ب.

   ۲۷/۱۰/۱۴۰۲

3.5 4 votes
امتیازدهی به مقاله

برچسب ها:
Subscribe
مرا آگاه ساز اگر
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
جدیدترین اخبار