займ на карту срочно
کد خبر: 27646 | سرویس: اقتصاد
تاریخ انتشار: 16 ژوئن 2017 | ساعت » 5:27

با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییراتی که در بدنه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه آنها صورت گرفت، صندوق بازنشستگی کشوری نیز با تغییرات مثبتی روبرو شد.

به گزارش کیانسه از صندوق بازنشستگی کشوری، طی سال‌های گذشته و پیش از دولت یازدهم، پورتفوی سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی کشوری، مشتمل بر سرمایه‌گذاری در سهام ۱۸۷ بنگاه اقتصادی با تنوع فعالیت‌ها و تعدد صنایع مختلف بود که توسط صندوق بازنشستگی کشوری و چهار شرکت اصلی «سرمایه‌گذاری آتیه صبا»، «سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری»،‌ «سرمایه‌گذاری صبا جهاد» و «عمران و ساختمان تراز پی ریز»، بدون ملاحظات تخصصی اداره می‌شدند.
سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در قالب ۴ شرکت توزیع شده بود که تعدادی از شرکت‌ها در سبد دو یا چند هلدینگ دیگر نیز به صورت مشترک قرار گرفته بودند. به دلیل وجود مشکلات ساختاری و عدم امکان نظارت کافی و اداره تخصصی سرمایه‌گذاری‌های صندوق، موضوع تفکیک و انتقال اداره و مدیریت شرکت‌های تحت پوشش از طریق هلدینگ‌های تخصصی به عنوان یک برنامه استراتژیک محور، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
بی شک در این مسیر نیاز به اجرایی شدن تشکیل هلدینگ‌های تخصصی بود. در مرحله اول از این مسیر کارگروهی تخصصی برای مدیریت هلدینگ‌های تخصصی تشکیل شد و این کارگروه پس از صرف ساعت‌ها کارشناسی و اخذ نظرات و مشورت با صاحب‌نظران اقتصادی، مالی و با هماهنگی مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی، ایجاد هلدینگ‌های تخصصی در ۶ رشته جهت اصلاح ساختار بنگاه های اقتصادی صندوق، را پیشنهاد کرد که مورد تصویب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های وابسته قرار گرفت.
دومین اقدام در راستای تشکیل هلدینگ‌های تخصصی این بود که شرکت‌هایی که باید زیر مجموعه هر یک از هلدینگ‌های تخصصی قرار می‌گرفتند شناسایی شده و لیست نهایی، پس از تایید مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، به تصویب هیات مدیره رسید.
پس از این اقدام بود که همزمان با شناسایی شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ‌های تخصصی، پنج هلدینگ «غذایی، دارویی و کشاورزی»، «عمران و ساختمان»، « مالی، بانکی و سهام»، «نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه (انرژی)» و «صنایع و معدن» تشکیل شد که در ادامه هلدینگ «حمل و نقل و گردشگری» به این هلدینگ‌ها اضافه شد.
با توجه به تاکید محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، بر تشکیل قطعی هلدینگ‌های تخصصی، و در راستای مصوبه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه، در خصوص رعایت حداقل هزینه، در مرحله اول، انتقال وکالتی اداره و کنترل شرکت‌ها به هلدینگ مربوطه صورت گرفت؛ همچنین کارگروه تخصصی جهت اتخاذ بهترین روش برای انتقال مالکیت به هلدینگ‌ها با حداقل هزینه، با توجه به شرایط خاص هر شرکت تشکیل شد که فعالیت های آن همچنان ادامه دارد.
تقسیم‌بندی‌های جدید نشان می‌دهد که هلدینگ صنایع و معادن با داشتن بیش از ۴۰ شرکت، بیشترین زیرمجموعه را در میان سایر هلدینگ‌ها دارد. در این میان هلدینگ عمران و ساختمان نیز با داشتن ۹ شرکت، کمترین زیر مجموعه را در میان هلدینگ‌های تخصصی در اختیار دارد.
پس از تشکیل هلدینگ‌های تخصصی، کارگروهی برای نقل و انتقال شرکت‌ها بین این هلدینگ‌ها، بررسی راهکارهای پیش رو، تدوین نقشه راه و چگونگی انتقال مالکیت قطعی سهام بین آنها تشکیل شد. این اقدام که آخرین مرحله از تشکیل هلدینگ‌های تخصصی است، در خصوص شرکت‌های زیان‌ده و سودآوری که حوزه فعالیت آنها در چارچوب استراتژی صندوق نبود، انجام شد تا هزینه ناشی از فروش سهام شرکت‌های زیان‌ده و کم‌بازده و شرکت‌های سودآور غیراستراتژیک، در راستای ایجاد، توسعه و بهبود سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک صندوق به کار گرفته شود.
در گام بعدی، با توجه به ضرورت تمرکز مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت صندوق، در راستای حفظ ارزش پرتفوی، خلق ارزش و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در بازار سرمایه کشور، اعم از فرصت‌های تامین مالی، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی، تشکیل هلدینگ تخصصی مالی در دستور کار قرار گرفت. با تشکیل هلدینگ مالی (بانک، بیمه و سهام) با عنوان «پایش»، بررسی و حفظ ارزش روز پرتفوی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت صندوق، مورد توجه قرار گرفت که در سال گذشته در حالی که شرایط بازار سرمایه‌ تنها به صورت نسبی مناسب بود، سبد سهام بورس صندوق بازنشستگی کشوری بدون در نظر گرفتن سود تقسیمی مجامع، رشد قیمتی در حدود ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال داشته است. همچنین به واسطه حل مشکلات وثیقه‌ای سهام برخی شرکت‌ها نزد بانک‌ها از جمله سهام شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری و حمایت از قیمت سهام شرکت گروه صنعتی ملی، از افت چند صد میلیاردی آنها نیز جلوگیری شده است. بی شک این رشد به دلیل کار سازمان یافته از جمله تاسیس صندوق، بازارگردانی و همچنین رصد مداوم قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای بوده و به واسطه سیستمی بودن آن از هر گونه فرآیند موقت دوره‌ای به دور است.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله

برچسب ها:
Subscribe
مرا آگاه ساز اگر
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
جدیدترین اخبار